dinsdag 30 juli 2013

DIY de plintjes op de i...

Ik heb hoge plinten altijd al een prachtige vorm van vloerafwerking gevonden. In de bouwmarkt kwam ik onderstaande plinten tegen en ik ontdekte dat het niet veel meer was dan een strook MDF waar met een frees een sierrandje op is gezet. Deze plinten van 2.70 meter worden voor nog geen twee tientjes per stuk verkocht. Een kleine rekensom leerde mij dat ik uit een grote MDF plaat van ook circa twee tientjes wel 32 meter plint kon halen.
 
 
Omdat ik in iedere vertrek van mijn woning hoge plinten wilde hebben en deze mogelijk ook nog eens in opdracht zou maken, was de aanschaf van een boven freesmachine gerechtvaardigd.
 
 
In de bouwmarkt liet ik stroken MDF van 10 cm (andere maten kan ook) zagen met de zaagmachine voor een superstrak resultaat. Nadat ik eenmaal had uitgevogeld hoe de bovenfrees werkte was het een zeer eenvoudige klus. Stroken vastzetten en het apparaat instellen met de gewenste frees op de juiste diepte. Hiervoor kan je het best eerst een oefenstrook gebruiken. 
 
 
Let op! Zorg voor een beschermingsbril, werkhandschoenen, een stofkap, goede ventilatie en bescherm je overige meubels als je geen aparte werkruimte hebt. Ondanks het afzuigsysteem van mijn boven frees kwam meer dan 6o % toch terecht in de kamer.
 

 
Vervolgens zet je alle plinten in de grondverf.
 
 
 
Twee lagen witte matte lak van Histor en de plinten zijn klaar voor gebruik.

 

En zie hier: de "Finishing Touch" die een ruimte net even wat meer flair geeft. 
 
 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of reacties?