zondag 29 juni 2014

D.I.Y. een salontafel van OSB

In diverse woonbladen zie ik een nieuwe interieurtrend opkomen: het gebruik van OSB: Oriented Strand Board, een plaat van samengesperste schilfers hout. Meestal wordt dit materiaal buiten het zicht gebruikt in de (af)bouw van huizen en gebouwen. Minder bekend is dat OSB zich, mits op de juiste wijze behandeld, ook prima leent voor meubels. De pastelkleurige opiumtafel paste niet meer bij mijn nieuwe Vintouch (a touch of vintage) inrichting. 


Mijn nieuwe salontafel van OSB.





Bij de bouwmarkt laat ik één plaat in verschillende delen zagen. De grote delen 55 bij 80 cm en de kleine smalle delen 55 bij 10 cm.



Met houtlijm en lijmklemmen bevestig ik de delen aan elkaar.


Let op! Ik klem ieder deel afzonderlijk om te voorkomen dat de delen verschuiven.





De zijkanten van de tafel schilder ik in een stoere matte zwarte kleur.





De rest van de tafel werk ik af met een lichte vernis.
 Het vrij lichte OSB hout krijgt hierdoor een warme gloed.
Een blanke lak gebruiken is ook erg mooi.



Voor ik de laatste vernislaag er op smeer, schuur ik de 
bovenlaag eerst nog even licht op voor een glad eindresultaat.

wieltjes eronder en voila!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vragen of reacties?